Minä ja mun rahat.

Heipsan ! :)

Mä aattelin, ettttttä kertoisin vähä miten mä mun rahoja käytän. Hyvin vai huonosti? Hmm..? No nyt saatte tietää. Saatte sit ite päättää kumpaa tää on. Hyvää vai huonoo rahan käyttöö :D

En mä mikään tuhlari oo. Enää. Hahah :D Saatoin kyllä joskus olla myönnettävästi. Ennen ku muutin omilleni ni saattoi mennä raha-asiat vähä tuhlailun puolella. Tosin sillon ei tarvinnu maksaa vuokraa eikä mitää laskuja. Nyt kun asun yksin niin on vuokra, sähkölaskut, nettilasku ja ruoka ja kotivakuutus ja puhelinlaskut ja ja ja. Kyllä on menoja enemmän ku tuloja. Niinhä tää elämä menee. Piti vähän niin ku ottaa vastuu itestää ja omasta elämästä. Aikuistua. Se jos mikä ei aina oo kivaa. Enhän mä ny muutenkaa paljoo missään riehu mut ku sais ees hetken, päivän olla huolehtimatta mistään. Toisaalta en mä ikuisesti haluis olla lapsi. Ois seki kyl hassuu ku ei tajuu mitää. Ehkä voisin aina olla 20v. :D

No jooo.. jos nyt menisin siihen oikeeseen asiaan. Kun siis muuttaessani omilleni mietin raha-asioita ni mietin miten mä selvii tästä kaikesta yksin. Alussa tietenkin kaikkien tukien kanssa meni miettiessä, mutta kyllä se lopulta alko rullaamaan. Rullas normaalisti syksyyn asti. Hahahah. Alkoi siitä sitten säätäminen lääkäreiden ja Kelan kanssa. JA siinä vaiheessa tajusin, etten voi mennä enkä tulla ihan niin ku huvittaa. En voi ostaa aina kaikkee uutta ja kallista. En voi käydä ulkona syömässä enkä tilata ruokaa. Itse tehtyä kotiruokaa vaan. Siinä alko opettelu. Mä en oo mikää kokki. En todellakaan, mutta tässä kun vuoden oon asunu ni tehny semmosta perus ruokaa.

Päätin tehdä listan mun joka viikon ja päivän budjetista. Niin ettei sitten menis ylimäärestä. Mulla on myös semmonen säästöpossu tai mikä lie purkki onkaa ja sinne oon saanu säästettyä aika paljon ja oon tehny niin, että jos haluun jotain niin säästän sinne käteisenä esim. johonkin vaatteeseen/ vaatteisiin tai sitten jos tilillä on ylimäärästä niin sitä sieltä sitte sillon. Ja samalla kun lopetetan tämän vaatteista jauhamisen ettei alkais tehä mieli mennä ostelee mitään niin jutellaan ruokakaupoista. Eli siis missä mä yleensä käy. Ensinnäkin Lidli on halpa. Paljon saan 20€ budjetilla. Siksi yksineläjän ja pieni tuloisen kannattaa käydä siellä. En tiiä onko Prisma halpa kauppa. Kai se on nykyään ku kilpailee hyvin Lidlin kanssa, mutta siellä sitte jos oon tulossa sieltä suunnasta tai sitten jos siellä on jotain mitä ei muualta löydy. Tokmanni on sitä varten jos meen kävellen enkä jaksa muualle mennä. K-Citymarket tulee vikana vaan koska aika kallista. Siellä saatan käydä jos käyn Postissa tai siellä on hyvät tarjoukset. Tässä järjestyksessä säästän.

Hyvät puolet on myös siinä, että mulla ei mee rahaa kahviin, teehen, ei tupakkaan eikä oikeestaan ollenkaan alkoholiinkaan. Tosi harvoin. Ja vaatteita ja sen semmosta löydän paljon kirpputoreilta. Kun kiertelen niin mietin tarkkaan haluanko vai en. Tietenkin sillon kun oon säästänyt ja on mahdollisuus päästä ostamaan ihan vaatekaupasta niin sillon saatan löytää paljonki, mutta en voi edes ostaa jos en oo säästänyt. Joskus tuntuu, että ostan paljon ja olisin koko ajan ostamassa. Tosiasia on se nimenomaan, että säästän ja sit ostan jos löydän jostain jotain kivaa. Niin kun esimerkiksi tässä ekassa kuvassa. Hyväkuntoinen laukku maksoi kippiksellä 3€ ja tuo hyväkuntoinen lompakko vain 1€. Kengät ovat 2 vuotta vanhat. :P

Kuvassa (ihan alhaalla) näkyy jotenkin kummallisesti se lista minkä oon tehny. Oon tehnyt sitä käsin vihkoon ja tajusin tätä kirjottaessa, että miks en kirjoita näitä koneelle. Ja koska en jaksa kirjottaa tota kaikkea koneelle niin alotan vähän niin ku "alusta" ja listaan tästä päivästä alkaen. Helpompi niin. :D

Tosiaan päivämäärä, budjetti, ruoka, koti/sisustus, ravintola, vaatteet, laskut, vuokra ja muut. Ja Sitten laitan vielä kaikki mitä tukia saan ja kuinka paljon ja tottakai, että pysyn kärryillä niin haluun vielä laittaa paljonko mulla on säästössä ja vaihtaa sen summan ainakun säästöpurkkiin menee lisää tai sieltä vähenee. Siitäkin on hyvä pitää kirjaa. Ainakin mun mielestä. Tää keino on auttanu mua ihan super paljon ja niin ku myös vanhempien "saarnat". Joskus niitä vanhempiakin kannattaa siis kuunnella. Hahahha ihan vink vink ;D


Tosiaan oikeesti kannattaa joskus pitää kirjaa näistä hommeleista, että voi sitten miettiä mihin kaikkeen sitä rahaa törsää. Ja tämän avulla en joudu pulaan. Joudun pulaan vasta sitten kun Kelan kanssa tulee ongelmia. Kannattaa ainakin kokeilla tätä. Pitäkää mielessä myös se, että jos nyt menee törsäämään muutaman kerran niin ei kai se ny maailmanloppu ole. Sitä vaan sitte pitää pitää kirjaa ettei ihan putoa kelkasta. :D

Ei mulla muuta. Muistakaa hymyillä ! :)

Palaillaan ! <3



Ei kommentteja:

Joten kaikki hyvin taas !😄

Heips kukkuu! 😋 Kylläpäs on taas hyvä fiilis siitä, kun on saanut kokea jotain uutta. Tai ei tää niin uutta uutta ollut. En vaan oo paljo...